| Llegiu el contingut del capítol 6 del Reglament de Règim Intern [1] referent a la formació dels pilots aspirants. |
| PROGRAMA DE FORMACIÓ (versió descarregable en format pdf [2]): |
| ENTRENAMENT DE VOL VFR: |
SESSIÓ 1: El pilot aspirant haurà d’haver llegit prèviament els manuals i la fraseologia de vol visual (VFR) del vACC Espanyol, Francès o Italià, i del web del Pilot Resource Centre [3]. Per ser més realista, convindria llegir el manual ICAO de fraseologia resumit [4] i de mica en mica el manual ICAO de fraseologia complet [5]. En aquesta sessió l’instructor resoldrà els dubtes de l’aspirant pel que fa a les lliçons que ha d’haver llegit. El pilot aspirant haurà d’aprendre com obtenir un compte d’usuari d’AENA (Espanya), del SIA (França) o d'ENAV (Itàlia) i com descarregar-se les cartes necessàries pels aeròdroms de proves VFR. Aprenentatge del funcionament de l’avió: Beechcraft Baron 58 o Cessna 172. Instal·lació i aprenentatge del software de connexió a VATSIM. Aprenentatge de com emplenar i trametre un pla de vol visual a VATSIM a través de l'Oficina de Plans de Vol [6]. Aprenentatge del significat dels sufixos de l’equipament d’un avió. OBJECTIUS A ASSOLIR: Conèixer i entendre la fraseologia bàsica, incloent el codi INTERCO per lletrejar paraules. Saber què es pot i què no es pot fer en vols en xarxa. Com s’ha d’adreçar al controlador i instruccions més habituals. Els dubtes que poden haver-hi només han d’ésser els relacionats amb falta de pràctica però no per manca de coneixements teòrics. Coneixement dels components del pannell de l’avió i dels principis bàsics d’aerodinàmica de vol. Saber usar el software de connexió a VATSIM. Saber emplenar i trametre un pla de vol VFR a VATSIM. Saber interpretar les condicions meteorològiques existents en virtut del continguts dels comunicats oficials (METAR, TAFOR). |
SESSIÓ 2: El pilot aspirant haurà de disposar de les cartes necessàries pels aeròdroms de proves VFR, concretament els plànols dels aeròdroms i les cartes de vol visual. Aprenentatge de la interpretació de les cartes d’aeròdrom i de vol visual. Aprenentatge de les parts d’un patró de tràfic visual. Aprenentatge de enlairaments i aterratges. Funció i ús dels flaps. Aprenentatge de l’ús i funció del transponedor. OBJECTIUS A ASSOLIR: Entendre les cartes bàsiques i saber utilitzar-les. Conèixer i reconèixer les parts d’un patró de tràfic visual. Aerodinàmica de vol en enlairaments i aterratges. Importància de la direcció i intensitat del vent. Transformació de l’energia potencial en energia dinàmica i viceversa en enlairaments i aterratges: la importància de les velocitats d’un avió. Saber canviar el codi i l’estat del transponedor. |
SESSIÓ 3: Aprendre la noció d’un passadís VFR Drets i obligacions dels vols VFR enfront els IFR. Vol complet en VFR. OBJECTIUS A ASSOLIR: Volar sol o en companyia entre aeroports, segons el FIR que correspongui en funció de l'adscripció del pilot. Utilització correcta de la fraseologia. Realització correcta de patrons de tràfic VFR o incorporar-se al patró en parts concretes. Saber resoldre situacions potencials de risc, tal com proximitat d’altres avions, situacions d’emergència de la pròpia aeronau o d’altres aeronaus al voltant d’aeroports o en vol de creuer (cross country). |
| ENTRENAMENT DE VOL IFR: |
| SESSIÓ 1: El pilot aspirant haurà d’haver llegit prèviament els manuals i la fraseologia de vol instrumental (IFR) del vACC Espanyol, Francès o Italià (segons correspongui al pilot) i del web del Pilot Resource Centre [3]. En aquesta sessió l’instructor resoldrà els dubtes de l’aspirant pel que fa a les lliçons que ha d’haver llegit. El pilot aspirant haurà d’aprendre com descarregar-se les cartes necessàries per l’aeròdrom de proves IFR. Aprenentatge de com emplenar i trametre un pla de vol instrumental a VATSIM a través de l'Oficina de Plans de Vol [6]. Instal·lació i aprenentatge del software per obtenció de rutes instrumentals (VRoute). Aprenentatge de com trametre una reserva de vol a través de VRoute. OBJECTIUS A ASSOLIR: Com s’ha d’adreçar al controlador i instruccions més habituals. Els dubtes que poden haver-hi només han d’ésser els relacionats amb falta de pràctica però no per manca de coneixements teòrics. Coneixement dels components del pannell de l’avió i dels principis bàsics dels instruments utilitzats en vol IFR. Entendre el funcionament de VRoute. Trametre una reserva de vol a través de VRoute. Saber interpretar les condicions meteorològiques existents en virtut del continguts dels comunicats oficials (METAR, TAFOR) |
| SESSIÓ 2: Aprenentatge de la interpretació de les cartes de SID. Aprenentatge de les diferències entre la Altitud de Transició i el Nivell de Transició. Importància del valor de l’altímetre de l’aeròdrom i en ruta. Aprenentatge de les limitacions de velocitat en SIDs. OBJECTIUS A ASSOLIR: Saber interpretar les cartes de SID. Enlairaments amb sortides instrumentals (SID) |
| SESSIÓ 3: Aprenentatge de la interpretació de les cartes de STAR. Aprenentatge de la interpretació de les cartes IAC. Aprenentatge de les limitacions de velocitat en STARs i velocitats recomanades en les diferents parts de l’aproximació. OBJECTIUS A ASSOLIR: Saber interpretar les cartes de STAR. Saber interpretar les cartes IAC. Pràctica d’arribades instrumentals (STAR). |
| SESSIÓ 4: Aprenentatge de les diferències entre aproximacions de precisió i de no precisió. Aprenentatge dels diferents tipus d’aproximació de precisió (categories d’ILS). OBJECTIUS A ASSOLIR: Saber interpretar les cartes d’aproximació de precisió i no precisió. Aproximació i aterratges de precisió. |
| SESSIÓ 5: Aprenentatge dels diferents tipus d’aproximació de no precisió (amb VOR i/o NDB). Aprenentatge del significat i realització d’arcs DME. Aprenentatge i interpretació d'aproximació frustrada. OBJECTIUS A ASSOLIR: Saber interpretar les cartes d’aproximació de no precisió. Aproximació i aterratges de no precisió. Aproximació frustrada. Execució de vol en arc DME. Vol IFR amb sortida i arribada a l’aeroport que correspongui en funció del FIR que pertoqui |
BIBLIOGRAFIA Hi ha diverses fonts on obtenir textos per esdevenir un pilot amb totes les qualitats, la principal és el Pilot Resource Centre [3] que és l’acadèmia de pilots de VATSIM. En aquest web hi ha ordenats seqüencialment els capítols de tot el que cal saber per formar-se correctament. Cal començar des del principi i anar seguint ordenadament les lliçons. És molt recomanable fer els exercicis de repàs i de comprovació de coneixements que hi ha al final de cada capítol. Als vACCs Espanyol, Francès i Italià tenen apartats de formació amb documentació sovint d’utilitat. |
CONTACTE Apart de l’ajut que rebreu del tutor que se us ha assignat, podeu demanar aclariments, ajut o platejar els vostres dubtes a la llista de correu de pilots de CAT o escrivint a la bústia de formació [7]. |
